خانه >> شهرسازی >> سیستم های مکانیزه شهرسازی

سیستم های مکانیزه شهرسازی

مديريت تقاضا را باید از درون شهرداري شروع كنيم ،یعنی تحولات زير بنايی در نظام شهرسازی و معماری و درآمد شهرداریهای کشوربيش از 50% کل مراجعات مردمی به نظام اداری کشور مربوط به شهرداري ها است
(البته شايد در شهرهاي مختلف؛ تفاوت هائي ديده شود)حدود 78% اداره شهرسازی
(برای صدور حدود 3250000 فقره گواهی های ساختمانی و پاسخ استعلام در کشور) حدود 15% واحدهای درآمدی بر اساس این آمارها ، به کارگیری یک سیستک یکپارچه شهرسازی چشمگیری در کاهش سفرهای درون شهری –مربوط به حوزه شهرسازی-داشته باشد ، به ویژه اگر این سیستم اینترنتی باشد.
اثرات پنهان سيستم مكانيزه شهرسازي بر كاهش تقاضاي سفر از آنجا ناشي مي شود كه اين سيستم مزاياي ديگري دارد كه با اجراي آن ؛ جلوي دوباره كاري ها و مراجعات مكرر ارباب رجوع گرفته مي شود

مزاياي به کارگيری سيستم هاي مكانيزه شهرسازي-درآمد درشهرداري هااصلاح نظام اداری و فرآيندهای کاری در ادارات شهرسازی، درآمد (اصلاحات علمی و عملی واقع بينانه)حذف رويه های زايد و مقررات دست و پا گير(رفع اولين عامل سردرگمی ارباب رجوع)مديريت سيستمی گردش کارها بر اساس مسير خطی بجای
مسير ستاره ای(رفع دومين عامل سردرگمی ارباب رجوع)امکان اعمال قوانين و مقررات صرفاً از طريق سيستم ها(اعمال مقررات مبهم و مغاير با اصول علمی سيستم ها امکانپذير نيست)برخی اظهار نظر های تخصصی توسط سیستمها(حذف قسمت مهم و حساسی از عملیات دستی-طرح و بروکف و …)تضعیف نظام سليقه ای در انجام کارهای سازمان و تقویت نظام قاعده مند (رفع سومين عامل سردرگمی ارباب رجوع)عدم امکان مفقود شدن پرونده ها، اسناد و مدارک(رفع چهارمين عامل سردرگمی ارباب رجوع)نوبت بندی، هدايت و پيگيری کارها توسط سيستم(صرفه جويی زياد در وقت مردم/ رعايت نوبت ها)ترميم ضعف عملی، تخصصی، و تجربی کارمندان و کارشناسان(انجام خودکار بسياری از فعاليتهای تخصصی و فوق تخصصی سازمان مانند محاسبات انواع عوارض و جرايم) اطلاع رسانی خودکار از وضعيت کارها به ذينفعان/ حداکثر زمان پاسخگويی به ارباب رجوع 20 ثانيه(صرفه جويی زياد در وقت مردم)اطلاع از بهره وری و حجم کار انجام شده توسط هر يک ازکارکنان(امکان اجرای نظام عادلانه تشويق و تنبيهکارکنان)بايگانی الکترونيکی اسناد و مدارک(مصونيت کامل اطلاعات حياتی سازمان در مقابل انواع حوادث وبلايای طبيعی و غير طبيعی)ارائه دهها فقره گزارش آماری و مديريتی مفيد(برای مديران، برنامه ريزان و سياست گذاران شهرداريها)امکان صدور انواع گواهی های ساختمانی توسط دفاتر خدمات الکترونیکی شهرداری -بخش خصوصی كاهش تقاضاي سفرامکان ارجاع بازدید از ملک به نزدیکترین دفتر خدمات الکترونیکی شهرداری به محل ملک (کاهش سفرهای درون شهری از عملیات داخلی بخش شهرسازی)امکان ارائه خدمات به ارباب رجوع از طریق پایانه های خدمات رسانی اداری و کارت هوشمند شناسنامه ساختمان كاهش تقاضاي سفر

حتما بخوانید:  منطقه بندی

حاصل کار از زوايايی ديگرمردمی شدن ادارات شهرسازی-درآمد شهرداري ها (ايفای نقش خدمتگزار)افزايش چشمگير بهره وری در سازمان شهرداری و كاهش تقاضاي سفر نجات مردم از سرگردانی (گامی بلند برای تکريم ارباب رجوع) و كاهش تقاضاي سفر تسريع و تسهيل کار مردم(تکريمی ديگر برای ارباب رجوع) و كاهش تقاضاي سفر بی نيازی ارباب رجوع از مراجعات مکرر(تکريم بنيادين ارباب رجوع) و كاهش تقاضاي سفر حرکت در جاده عدالت سازمانی / نظام تشويق و تنبيه دقيق و عادلانه ( تکريم کارکنان وظيفه شناس )کشف ظرفيتها و نارسائيهای سازمانزمينه سازی گسترده برای تحولات بعدی( توسعه ظرفيتها ، نوسازی و بهسازی نيروی انسانی ، تحول فرهنگ سازمانی، ….)

نگارش : مژگان عقیلی-TTIC

منبع: ttic.ir

همچنین ببینید

طرح جدید مرکز شهر کلمبیا

طرح جدید مرکز شهر کلمبیا پروژه CAN عظیم ترین پروژه عمرانی سازمانی- دولتی در آمریکای …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس